רישיון מדביר 1016 - מאז שנת 1990
רישיון מדביר 1016 - מאז שנת 1990

האם ריסוס ביתי באמת אפקטיבי?

דמיינו לרגע את התסריט הבא: אתם קמים בבוקר לעוד יום של עבודה, נכנסים למקלחת כדי לשטוף מעליכם את הלילה שחלף לו ורגע לפני שאתם מושיטים יד לאחוז בשמפו, מגיח לו מפתח הניקוז מקק חום ענק ולא ידידותי, שהרס לכם בן רגע את כל חווית המקלחת של הבוקר. מה עושים? רובינו במקרה כזה רצים לארון השירות, מוציאים את תכשיר הריסוס הביתי, מרססים ומנסים לשים את כל הסיטואציה הלא נעימה הזו מאחורינו. אבל מתי באמת נכון להשתמש בתכשיר ריסוס ביתי? מהן המגבלות שלו? באילו מקרים הוא עשוי לא להיות כלל אפקטיבי ומה עושים במקרה כזה? כל התשובות לכל השאלות לפניכם.

שימוש בריסוס ביתי במקרים נקודתיים

תכשירי ההדברה הביתיים הם אפקטיביים בעיקר למטרות נקודתיות, כאשר הבעייה היא זעירה וממוקדת. תיקן שמסתובב במטבח, שיירה קטנה של נמלים בסלון או יתוש שמטריד את מנוחתינו- במקרים כאלה ריסוס ביתי יכול לעזור, כאשר החומר הכימי הפעיל עליו הוא מבוסס חודר לגופו של המזיק וקוטל אותו.
העניין הוא, שלרוב הסיפור אינו מסתיים בתיקן או ביתוש אחד, אלא שם הוא רק מתחיל.
נוכחות של תיקן או נמלה בבית, בדרך כלל, מעידה על כך שקיימים מזיקים נוספים בשטח הביתי, זאת מאחר שרבים מהמזיקים חיים בקבוצות או במושבות, ולכן אם ראינו אחד, המשמעות היא שיש הרבה יותר.
כדי לחסל קן שלם של נמלים או להקה של תיקנים- לא ניתן להסתפק בתכשירי ריסוס ביתי, שרמת הרעילות שלהם היא יחסית נמוכה ושההשפעה שלהם נעלמת יחסית מהר.

סוגים מסויימים של מזיקים במרחב הביתי מחייבים הדברה מקצועית

מעבר לכך, כדאי לזכור, כי הדברה ביתית היא פתרון לסוגים מסויימים של מזיקים, בעוד סוגים אחרים מחייבים הזמנת מדביר מקצועי. חולדות, עכברים, צרעות, כיני יונים, עקרבים, נדלים, טרמיטים, עש הבגדים ועוד- כל אלה הם דוגמאות לסוגים שונים של מזיקים ומכרסמים, שהריסוס הביתי הפשוט לא יסייע להיפטר מהם, בשל התכונות המיוחדות של כל אחד מהמזיקים הללו. כך למשל, כדי להיפטר מחולדה לא נוכל פשוט "לרסס" אותה, מאחר שהיא מהירה והיא מוצאת בקלות מקומות קטנים ולא נגישים להסתתר בהם.
למעשה, גם אם נצליח לבוא עימה במגע ולרסס את פני השטח שבו היא נמצאת, רוב הסיכויים שהרעל לא יהיה מספיק חזק כדי להסב לה נזק, בטח שלא כדי להרוג אותה.
באותה נימה, גם חיסול הטרמיטים לא יכול להיעשות באמצעות הדברה ביתית היות שמקום מושבם של חרקים אלה נמצא עמוק מאוד בבטן האדמה וכמעט בלתי אפשרי לאתרו. המשמעות היא, כי כדי ליהנות משקט נפשי ומרחב ביתי נטול מזיקים, במקרים רבים המציאות מחייבת פנייה למדביר מקצועי, שיידע לאתר את סוג החרק המזיק, ולבחור בשיטת ההדברה המתאימה כדי לשים קץ לתופעה.

רכישה ושימוש בחומרי ריסוס ביתיים בקלות וללא ידע מקצועי

עניין נוסף שכדאי לקחת בחשבון בנוגע לשימוש בחומרי הדברה ביתיים הוא הקלות שבה ניתן לקנות אותם ולהשתמש בהם. מדוע זה בעייתי? מאחר שבסופו של יום, מדובר בחומרים רעילים, וכאשר נעשה בהם שימוש עצמאי באופן לא מקצועי וללא היכרות עם החומרים הפעילים עצמם ועם אופן ההדברה, הם יכולים להסב נזק לבעלי החיים ולבני האדם שבסביבה.
בתחילה השנה נודע למשרד להגנת הסביבה על רכישה של תכשיר המכיל זרחן רעיל, חומר כימי חזק ביותר שגם נאסר לשימוש והוצא אל מחוץ לחוק, על-ידי גורם פרטי. גננת, שביקשה לרסס באופן ביתי את הגן, רכשה את המוצר בחנות לציוד חקלאי, מבלי לדעת מהן ההשלכות שיכולות להיות לשימוש לא נכון במוצר.
כמו כן, ישנם מקרים שבהם ריסוס לבית לא עומד בתו התקן הנדרש, והצרכנים שרכשו אותו אינם מודעים לכך. התוצאות, מיותר לציין, יכולות להיות הרות אסון.כדי ללכת על בטוח ולהימנע מסיכונים מיותרים, עדיף להזמין מדביר מקצועי במקום להתנסות בריסוס ביתי באופן עצמאי, שאנחנו לא לגמרי בטוחים מהם החומרים שהוא מכיל וכיצד להשתמש בו באופן מבוקר ובטוח.