רישיון מדביר 1016 - מאז שנת 1990
רישיון מדביר 1016 - מאז שנת 1990

איוד בגז: יתרונות הפעולה והדרכים להיזהר מהסכנות הטמונות בה

קיימות כיום לא מעט חברות הדברה המציעות ללקוחותיהן שירותי איוד בגז. אם תהיתם אי פעם מהו בכלל גז איוד, ואם ברצונכם לדעת האם דרושה לכם הדברה מסוג זה, קראו את המאמר הבא. מאחר ששימוש לא זהיר ולא נכון בגז איוד יכול לגרום לאסון של ממש, המאמר יספק לכם גם מספר טיפים לבחירת חברת הדברה מקצועית, שתבצע איוד כהלכתו, במהלכו תוכלו להישאר רגועים.

כיצד מתבצע איוד בגז הדברה?

איוד בגז הוא שיטת הדברה המשרתת מדבירים מקצועיים כדי להיפטר ממזיקים, שלא ניתן לחסלם בשיטות הדברה פחות אגרסיביות, כמו מזיקי העץ. מזיקי העץ נכנסים עמוק לתוך הריהוט, והם מטילים בו ביצים, כך שהדרך היחידה להמית אותם באמצעות חומר רעיל, היא על-ידי החדרת החומר אל תוך הרהיט בצורה של גז איוד, זאת בתהליך הנקרא איוד בגז.

בעוד ניתן לבצע הדברת מזיקים כמו נמליםפשפשים, קרציות, עקרבים, נדלים וכיני יונים על-ידי ריסוס שטח הבית או באמצעות פיזור רעלים באזור החיצוני לו, פיזור רעל סביב הריהוט או ריסוסו בלבד לא יאפשרו להיפטר מהמטרד כליל. לעומת זאת, פעולת איוד, שמתאפיינת ברמת חדירות גבוהה של החומר אל תוך השטח הנגוע, מאפשרת להתמודד עם התופעה במהירות, היות והגז חודר לגופו של החרק, דרך פתחי הנשימה שלו, וגורם תוך זמן קצר למחנק. איוד זה מביא לא רק לחיסול החרקים הבוגרים, אלא גם להשמדת המזיק בכל אחד משלבי הגלגול שלו, גם כאשר טרם בקע מהביצה וגם לכשהפך לתולעת.

איוד בגז

תהליך האיוד נעשה בשלושה שלבים:

בשלב הראשון – מוחדר גז איוד אל תוך הרהיט, לאחר שהוא נאטם כהלכה ובאופן הרמטי (לרוב באמצעות ניילון), שלא מאפשר דליפת גז מחוץ לרהיט אל תוככי הבית.

בשלב השני – נחשפים המזיקים אל הגז

ובשלב השלישי והאחרון – הרהיט מאוורר, בדרך כלל במשך מספר ימים, עד שניתן להחזירו לשימוש.

לצד יתרונותיו של גז איוד בחיסול מוחלט של מזיקי העץ ובשמירה על בית נקי ממזיקים לתקופות זמן ארוכות, החסרון הגדול ביותר שלו הוא הסכנה הטמונה בעצם השימוש בו. הדברת מזיקים באמצעות איוד בגז, שנעשית באופן לא מקצועי, יכולה להביא לתמותה של בני אדם, ולכן יש לבחור בקפידה את החברה שתבצע את ההדברה.

כיצד להקטין את פוטנציאל הסכנה הכרוך בפעולת האיוד על-ידי בחירה בחברת הדברה מקצועית?

  1. וודאו שהמדבירים מחזיקים ברישיון מטעם המשרד לאיכות הסביבה, המותיר להם לבצע פעולת איוד. שוק ההדברה היום פרוץ, וניתן למצוא לא מעט אנשי מקצוע שעובדים ללא רישיון או שעובדים עם חומרים רעילים, שההיתר בו הם מחזיקים אינו מאפשר להם להשתמש בהם.
  2. פעולת האיוד אמורה להתבצע בשטח שמחוץ לבית, כדי למנוע סכנה של דליפת גז איוד אל תוך הבית במקרה והרהיט לא נאטם כראוי. אם המדבירים שהגיעו אליכם מתכוונים לבצע את התהליך בתוך הבית אל תחשבו פעמיים: עצרו את הכל וסלקו את החובבנים מביתכם.
  3. רצוי לפנות מראש אל חברה שמציגה את עצמה כחברה העוסקת בפעילות של הדברה ירוקה. נכון שאיוד בגז הדברה לא ממש מתיישב עם עקרונות של שמירה על איכות הסביבה, אך חברות הדברה ירוקה הן בעלות מודעות אקולוגית, והן עושות מאמצים להשתמש בחומרים שמסכנים פחות את הסביבה, ושפוטנציאל הפגיעה שלהם בגוף האדם ובמאזן האקולוגי הוא נמוך יותר.

כל זה לא אומר שחברת הדברה שאינה נושאת את הדגל הירוק לא תבצע איוד בגז באופן זהיר ומקצועי, אך כדאי בכל זאת ללכת על בטוח.