רישיון מדביר 1016 - מאז שנת 1990
רישיון מדביר 1016 - מאז שנת 1990

כל מה שרצית לדעת על חומרי הדברה

מכת המזיקים הפולשים אל בתי אב בתקופת הקיץ היא תופעה שכמעט ואינה פוסחת על אף בית בישראל.

מכת המזיקים הפולשים אל בתי אב בתקופת הקיץ היא תופעה שכמעט ואינה פוסחת על אף בית בישראל. בנייני קומות, בתים פרטיים ומקומות ציבוריים- קשה למצוא מבנים ובתים שהם "חסיני מזיקים", אלא אם כן בוצע בהם טיפול בחומרי הדברה.

כדי להתמודד עם תופעת המזיקים ולמגרה, מותרים כיום לשימוש בישראל סוגים רבים של חומרי הדברה, הנמכרים על-ידי רשתות השיווק, החנויות והסופרמרקטים תחת פיקוח המשרד לאיכות הסביבה ומשרד הבריאות.

כמה מילים על אותם חומרי הדברה שקוטלים את המזיקים בבית שלנו

חומרי הדברה הם חומרים כימיים העשויים מתרכובות רעילות, שמטרתן לפגוע במערכת העצבית של המזיקים, במערכת הנשימה או במערכת העיכול, מה שבתורו מביא להשמדתם של המזיקים.

החומרים נבדלים זה מזה במינוני הרעל שהם מכילים, כך שבשוק ניתן למצוא חומרים המכילים זרחן אורגני, שהוא חומר רעיל ביותר, אך גם חומרים "קלים" יותר, שרמת הרעילות שלהם לבעלי דם חם היא מזערית ביותר.

חומרי ההדברה יכולים להיות במצב צבירה נוזלי, מוצק או גז, והבחירה במצב הצבירה המתאים לטיפול במזיקים נעשית על-ידי איש המקצוע, בהתאם לסוג החרק ה"פולש".

בשל המודעות ההולכת וגוברת לפוטנציאל הפגיעה שיש לשימוש בחומרי הדברה רעילים במאזן האקולוגי, בשנים האחרונות הפך הקונספט של הדברה ירוקה או הדברה אורגנית ליותר ויותר פופולארי.

הדברה ירוקה מבוססת על שימוש בחומרים העשויים מתמציות סמי-טבעיות, שיש בהן ריכוז נמוך יותר של חומר פעיל, כמו חומרי הדברה שהופקו מסינתזות של צמחים למשל.

העובדה שהחומרים הללו מופקים מסינתזה של צמחים אומנם אינה הופכת אותם לטבעיים לחלוטין, מאחר שהם עדיין מכילים מרכיב כימי, אך בהשוואה לחומרי הדברה גסים, הם בהחלט פחות רעילים.

מדבירים עם אג´נדה ידידותית לסביבה יטענו, כי הדברה ירוקה פירושה, בנוסף לכך, חתירה למען שימוש מושכל יותר בחומרי ההדברה, כלומר, להימנע מלרסס כאשר לא בהכרח צריך (ייתכן שזה לא כל כך נורא לחיות עם מושבה של נמלים בארון המזון) ואם אין מנוס מכך, לרסס באופן נקודתי וממוקד, ובאזור ה"נגוע" בלבד.

5 שיטות טבעיות להרחקת מזיקים מהמרחב הביתי

יש לציין, כי על אף שהשימוש בחומרי הדברה הוא החזק והיעיל ביותר ב"לוחמה" כנגד המזיקים בבית, קיימות שיטות התערבות פחות אגרסיביות שיכולות להפחית את כמויות המזיקים ולמנוע מראש את הגעתם אל תוך הבית.

נכון, שלא תמיד השיטות הטבעיות עובדות, בעיקר מאחר שהעוצמה שלהן פחותה יותר, אבל אלו שמעדיפים לשמור על אורח חיים בריא יותר ונטול כימיקלים, יעדיפו וודאי לנסות את השיטות הרכות על פני חומרי הדברה גסים.

לפניכם כמה "שיטות סבתא", שנועדו להפוך את הבית לפחות ידידותי ומזמין עבור תיקנים, נמלים ומזיקים אחרים:

1. התקינו מאוורר תקרה או העמידו מאוורר אל מול המיטה, כדי להרחיק את היתושים, שממש לא אוהבים רוח.

2. שמרו על ניקיון מוחלט בבית, ללא שאריות מזון ופירורים על הרצפה, ללא שקי זבל פתוחים וללא כלים בלתי שטופים בכיור- שהם מגנט אולטימטיבי לנמלים (מידע נוסף על הדברת נמלים). אם הנמלים בכל זאת יגיעו אל הבית, השאירו פיסת מזון קטנה על הרצפה, ומיד כאשר הנמלים יתרכזו סביבה, אתרו את המקור ממנו הן מגיעות. בדרך כלל מדובר בחור בקיר, שניתן לאטום אותו בקלות באמצעות סיליקון, על מנת שהנמלים לא ייצאו ממנו ויחגגו על פח הזבל.

3. פיזור מקלות קינמון, קינמון טחון או קפה יבש לצד הפתחים מהם מגיעות הנמלים אל הבית הוא דרך נוספת להימנע מכניסתן אל המרחב הביתי.
4. תמצית שום הוא חומר הדברה מעולה ויעיל ביותר נגד כינים, תולעים וחרקים שמגיעים לצמחים. הכינו תמצית כזו מראש שום שנטחן, והתיזו אל עבר האזור ה"נגוע".
5. להרחקת עש הבגדים פזרו פרחי לוונדר מיובשים בארון. כך, גם תוכלו להרחיק את העש וגם ליהנות מריח טוב בארון הבגדים.