רישיון מדביר 1016 - מאז שנת 1990
רישיון מדביר 1016 - מאז שנת 1990

הדברה צמחית או הדברה קונבנציונלית?

מעוניינים לבצע הדברה בבית? שמעתם מחברים על הדברה צמחית, ואתם רוצים להבין מה זה אומר, כדי להחליט איזה סוג הדברה הוא המתאים לכם ביותר? כל מה שכדאי לדעת על הדברה צמחית ועל ההבדל בינה לבין ההדברה הקונבנציונאלית במאמר שלפניכם.

מהי הדברה צמחית?

הדברה צמחית היא הדברה העשויה מחומרים שמקורם צמחי, שעברו תהליך סינתזה כדי להפוך לרעלים כימיים לחיסול מזיקים, מקקים וחרקים אחרים במסגרת תהליך הדברה.
בניגוד להדברה הקונבנציונאלית, המבוססת על שימוש בחומרים כימיים חזקים מאוד (להם פוטנציאל נזק גם ליצורים שאין כוונה להדבירם אך הבאים במגע עם חומר ההדברה, כמו בני הבית או בעלי חיים אחרים) ההשפעה של החומרים מהם עשויה ההדברה הצמחית פחות הרסנית ומסוכנת.

מה הקשר בין הדברה צמחית והמהפכה הירוקה?

כדי לקבל תמונה כמה שיותר מלאה על ההדברה הצמחית, יש להבין את הקונטקסט אליו נוצקה.
בעשורים האחרונים מתהוות בעולם בכלל ובישראל בפרט מגמות חדשות שזכו לשלל שמות כמו "המהפכה הירוקה", "המאבק האקולוגי", "הגנת הסביבה" ועוד. המשותף לכל הרעיונות הללו קשור להבנה, כי פיתוח כלכלי וטכנולוגי מצריך התחשבות רבה יותר בשיקולים סביבתיים, וכי כדי לשמור על בריאותם ואיכות חייהם של בני האדם היום ובדורות הבאים, מוטלת עלינו החובה להשתמש במשאבי כדור הארץ באופן יותר מושכל, כך שהפעילות האנושית תאפשר כמה שיותר לשמור על מאזן אקולוגי.
השפעתם של חומרי ההדברה המסורתיים החזקים על כדור הארץ היא חמורה, והיא גורמת להידלדלות שכבת האוזון, שהחשיבות שלה לקיום החיים על כדור הארץ היא מכרעת. חומרי ההדברה הללו מכילים רמות גבוהות של רעילות, הם מסוכנים מאוד לבריאותם של בני האדם והם עלולים להרוג לא רק את החרקים אליהם היתה פעולת ההדברה מכוונת, אלא גם חיות אחרות שנחשפו אליהם.
חומרים כימיים כמו, אימידקלופריד, די-די-טי, אורגנו-פוספטים, זרחנים, לורפיריפוס ודיאזינון הם חומרים מסוכנים ביותר בשל מינוני הרעל הגבוהים שהם מכילים, ועל כן גם חלקם הוצאו מחוץ לחוק, למרות שבעבר טיפולי הדברה נשענו במידה רבה על חומרים מסוג אלה. ההדברה הצמחית, אם כן, היא צעד נוסף במאמצים לשיפור בריאותו של כדור הארץ, והמעבר לסוג הדברה שכזה ייטיב, ללא ספק, עם כלל האנושות.

הדברה צמחית היא הדברה טבעית?

לקראת סיום חשוב להדגיש, כי ההדברה הצמחית איננה הדברה טבעית או נטולת רעלים לחלוטין.
זה הזמן להפריך את הסברה הזו ולהסביר, כי הדברה לכשעצמה, מבוססת על שימוש בחומרים רעילים כדי לצמצם השפעתם של מזיקים, ולכן המושג הדברה טבעית אינו באמת קיים. הבשורה הטובה שכן מביאה איתה ההדברה הצמחית קשורה למתינות שלה ולריכוז הנמוך של הרעלים שיש בה, מה שהופך אותה לפחות מסוכנת לאדם ולבעלי החיים, ולידידותית יותר למשתמש.
המוטו של הסוכנות האמריקאית להגנת הסביבה הוא, כי המינון הוא שעושה את הרעל. המשמעות היא, שככל שנעשה שימוש מבוקר יותר בחומרים הרעילים, שיתבסס על רעלים בריכוזים נמוך יותר, כך החשיפה שלנו ושל בעלי החיים לחומרים הללו, שאנחנו נאלצים לפזר בבית כדי למגר את תופעת המזיקים המסתובבים בו, תהיה פחותה יותר. ההדברה הצמחית, לא רק שהיא מאוד נגישה היום, אלא שהיא גם בטוחה יותר לשימוש, ולכן לא רק שרצוי, אלא שזוהי אף חובה סביבתית להשתמש בשירותי הדברה אלה.

מה כדאי שתשאלו את המדביר?

ההדברה הצמחית נגישה כיום מאוד לאזרח, ומרבית המדבירים מציעים שירותי הדברה כאלה, הנקראים גם הדברה ירוקה.
וודאו עם המדביר שלכם, שהוא ערוך לבצע בביתכם הדברה צמחית, וכך תוכלו ליהנות לא רק מבית נטול מזיקים, אלא גם מטיפול הדברה שיזיק לכם פחות.