רישיון מדביר 1016 - מאז שנת 1990
רישיון מדביר 1016 - מאז שנת 1990

סוגי תיקנים נפוצים

 תיקנים הם מהמזיקים הנפוצים ביותר במרחב הביתי, ועל כן גם המטרידים ביותר. מעבר לחיבה העזה שלהם למזון שלנו, הם יוצרים תחושה של חוסר היגיינה וניקיון בבית ופוגעים באיכות החיים שלנו בביתנו, שאמור להיות "המבצר" שלנו, בו אנחנו מרגישים הכי בנוח ואליו אנחנו הכי אוהבים לחזור בסוף היום.
תיקנים הם מהמזיקים הנפוצים ביותר במרחב הביתי, ועל כן גם המטרידים ביותר. מעבר לחיבה העזה שלהם למזון שלנו, הם יוצרים תחושה של חוסר היגיינה וניקיון בבית ופוגעים באיכות החיים שלנו בביתנו, שאמור להיות "המבצר" שלנו, בו אנחנו מרגישים הכי בנוח ואליו אנחנו הכי אוהבים לחזור בסוף היום.
מאמר זה מיועד עבור כל מי שרוצים להתוודע אל התיקנים קצת יותר לעומק, להכיר את סוגי התיקנים הנפוצים ביותר וללמוד על המאפיינים שלהם, והוא יתאר את סוגי התיקנים המוכרים ביותר בישראל.

כאשר גרמני, מזרחי ואמריקני נפגשים

התיקנים, ראוי לציין קודם כל, הם סדרה של חרקים, עליה נמנים למעלה מ-3,500 סוגים, שחלקם גם התרגלו לחיות בסביבת בני האדם. על אף שקיימים הבדלים בין סוגי התיקנים השונים, קיימות מספר תכונות המשותפות לכולם גם יחד, כמו למשל המהירות העצומה בה הם נעים, מרחקי הגוף הרבים שהם מסוגלים לבצע בשנייה אחת, היכולת שלהם לחיות ללא ראש במשך שבוע ולעצור את הנשימה למשך זמן של למעלה מחצי שעה ועוד. התיקנים, או בעברית תקנית ה"תיקנאים", קיבלו את שמם בשל תיק הביצים המשמש את נקבות התיקנים, ואשר אל תוכו הן מטילות את ביציהן. קיימים שלושה סוגים של תיקנים הנחשבים לשכיחים ביותר בישראל, החיים בקרבת בני אדם והמוכרים לנו בשל העובדה שהם מגיעים לבקר בביתנו השכם וערב, והם: התיקן האמריקני, התיקן התיקן הגרמני והתיקן המזרחי.

תיקן אמריקני

על אף ששמו עשוי להצביע על כך שמקורו ביבשת אמריקה, מקורו של התיקן האמריקני הוא, ככל הנראה, באפריקה, אם כי כיום ניתן למוצאו ברחבי כל העולם. צבעו של התיקן האמריקני הוא חום, יש לו זוג מחושים ארוכים בהשוואה לגופו ואורכו עומד על כ-4 סנטימטרים. לתיקן האמריקני ראייה טובה מאוד, גם בחושך, בזכות מבנה העיניים המורכב שלו והוא יכול לעוף. התיקן האמריקני מעדיף לחיות בסביבה לחה וחמימה, ועל כן התפוצה הטבעית שלו היא באזורים טרופיים, אם כי, ניתן למצוא אותו גם באזורים בהם שורר אקלים קר ויבש, ובמקרים אלה, כדי לשרוד, הוא מתבסס על מגורים בקרבת בני האדם, בסביבה בה קיימים התנאים המוזכרים, כמו בפתחי ביוב, בסדקים בקיר וכן הלאה.

תיקן גרמני

התיקן הגרמני דומה מבחינה חיצונית למקבילו האמריקני, אך הוא קטן ממנו במימדיו. צבעו של התיקן הגרמני הוא חום בהיר, יש לו כנפיים, אך הוא חסר יכולת תעופה ואורכו נע בין 1.3 ל-1.6 סנטימטרים.
נקבת התיקן הגרמני מחוסרת כנפיים וקטנה יותר מהזכר. התיקן הגרמני הוא יצור לילי והוא אינו בררן גדול כאשר זה נוגע למזון. למעשה, תיקן זה אוכל כל, אם כי הוא יעדיף מזונות המכילים עמילנים או שומנים ומוצרי בשר. במהלך היום מסתתר התיקן הגרמני בתוך סדקים ובמקומות צרים במיוחד, אך כאשר אזלו מקורות המזון שלו, ניתן יהיה להבחין בו גם במהלך שעות היום. קצב ההתרבות שלו הוא גבוה מאוד בהשוואה ליתר סוגי התיקנים, היות שנקבת התיקן הגרמני מטילה מספר רב של ביצים בכל הטלה ומאחר שפרק הזמן שבין הבקיעה של התיקן הגרמני ועד שהוא מגיע לבגרות מינית הוא קצר ביותר.

תיקן מזרחי

אורכו של התיקן המזרחי עומד על כ-2.5 סנטימטרים (למעשה, גודלם של התיקנים הבוגרים יכול לנוע בין 1.8 ל-2.9 סנטימטרים), הצבע שלו נע על קשת הגוונים שבין חום כהה לשחור, הוא איטי יותר יחסית ליתר סוגי התיקנים בכלל ולסוגים שהוזכרו לעיל בפרט והוא גם נקרא "חרק המים", בשל החיבה שלו למקומות חשוכים ולחים במיוחד. כדי להתרבות, על התיקן המזרחי לחיות בסביבה שבה קיימות טמפרטורות בטווח שבין 20 ל-29 מעלות צלזיוס, ותוחלת חייו עומדת על בין שנה לשנה וחצי, בדומה לחבריו התיקנים האמריקנים.
אגרנט ארנון מתמחים בהדברת תיקנים וכן בהדברה ייחודית של תיקנים גרמניים.