רישיון מדביר 1016 - מאז שנת 1990
רישיון מדביר 1016 - מאז שנת 1990

סוגים שונים של הדברות וההבדלים ביניהם

ענף ההדברה גדל ומתרחב, ועם השנים נכנסות אליו שיטות הדברה חדשות.

כיום, התחום כולל סוגים רבים של טיפולי הדברה שיכולים להיות שונים זה מזה באחד או יותר משלושת המאפיינים הללו: סוג הרעלים בהם נעשה שימוש, סוג המזיק שיש להדביר או הטכניקה עליה מבוססת ההדברה.

ענף ההדברה גדל ומתרחב, ועם השנים נכנסות אליו שיטות הדברה חדשות. כיום, התחום כולל סוגים רבים של טיפולי הדברה שיכולים להיות שונים זה מזה באחד או יותר משלושת המאפיינים הללו: סוג הרעלים בהם נעשה שימוש, סוג המזיק שיש להדביר או הטכניקה עליה מבוססת ההדברה.

אם תחום ההדברה זר עבורכם לחלוטין, ואם אתם רוצים להבין אותו קצת יותר, לפניכם תיאור של סוגים שונים של הדברות על-פי המאפיינים שתוארו לעיל.

הדברה ירוקה מול הדברה קונבנציונאלית

ההבדל הראשון בין טיפולי ההדברה קשור למידת הרעילות של החומרים עליהם הם מבוססים.
בהקשר זה, קיימים שני סוגים עיקריים של טיפולים הדברה, והם טיפולי הדברה ירוקה וטיפולי הדברה קונבנציונאליים. על אף שהמגמה כיום היא לעבור כמה שיותר לטיפולי הדברה מהסוג הראשון, קיימים עדיין בענף ההדברות אנשי מקצוע שעובדים עם החומרים הקונבנציונאליים, שהם חומרים בעלי רמות רעילות גבוהות יותר.המודעות ההולכת וגוברת לבריאותו של כדור הארץ היא שהובילה להיווצרות תחום הדברה חדש ההדברה הירוקה – הדברה הכוללת שימוש בחומרים פחות רעילים שיוצרו ממקורות צמחיים, ועל כן פוטנציאל הנזק הטמון בהם לסביבה ולאדם הוא פחות בהשוואה לחומרים המסורתיים.

טיפולי הדברה שונים לסוגים שונים של מזיקים

המושג "מזיקים" כולל בתוכו קבוצות רבות, כמו מכרסמים, מזיקי עץ, נמלים, מקקים וכן הלאה.

גם הקבוצות הללו מתפצלות לתת-קבוצות נוספות (מכרסמים, למשל, הם קבוצה הכוללת עכברים, חולדות, חולדים ועוד), ומאחר שלכל מזיק המאפיינים שלו, אופן הפעולה הייחודי לו וסוג הנזק שהוא יכול לחולל- הרי שיש שיטות הדברה רבות, וכל אחת מהן מיועדת לסוג מסויים של מזיק.

המזיקים נבדלים זה מזה במאפיינים החיצוניים שלהם, במבנה גופם, באופן בו בנויה מערכת העצבים שלהם, במקומות בהם הם בוחרים להסתתר ובסוג המזון שהם צורכים.

טרמיטים, למשל, חיים במושבות גדולות בבטן האדמה, תיקנים מעדיפים להסתתר במקומות לחים ולכן אפשר למצוא אותם בפתחי ניקוז, עש המזון אוהב להתנחל בארונות שירות ולבלוס עמילן וכן הלאה.

מאחר שלכל מזיק שיטת הפעולה שלו וסגנון החיים שלו, הרי שסוגים שונים של מזיקים יודברו בדרכים שונות, שמהן נגזר סוג ההדברה.

טיפולי הדברה המבוססים על טכניקות הדברה שונות

ההבדל השלישי בין טיפולי ההדברה הוא נגזרת של ההבדל השני, שצויין לעיל. טכניקת ההדברה הנבחרת לרוב תהיה פונקציה של סוג המזיק שאותר במרחב הביתי או בבית העסק.

כך למשל, הדברת נמלים מבוססת על שימוש בריסוס של רעל ברחבי הבית ובפתיונות ג´ל רעילים בגינה להשמדת הקן עצמו.

לעומת זאת, הדברת מכרסמים נעשית על-ידי הצבת תחנות האכלה בהן מונח רעל סמוך לאזורי המחבוא של העכבר, הדברת טרמיטים כוללת יצירת מעטפת של רעל סביב הבית ובתוכו (על-ידי קידוח מתחת לרצפות), ואילו הדברה של סוגים אחרים של מזיקי עץ יכולה להיות כרוכה בתהליך של איוד בגז.

כאמור, טכניקת ההדברה תיבחר לאחר זיהוי המזיק ותותאם לתכונות ולמאפיינים שלו.

אם אתם מתלבטים לגבי סוג ההדברה המתאימה לכם, תמיד תוכלו לפנות אלינו ונשמח לתת הכוונה, לענות לשאלות ולייעץ לגבי סוג ההדברה הנכון לכם ביותר.