רישיון מדביר 1016 - מאז שנת 1990
רישיון מדביר 1016 - מאז שנת 1990

האם הדברה ביתית היא אפקטיבית?

קיימות כיום דרכים רבות להיפטר מנמלים ומקקים המתרוצצים במרחב הביתי בחיפוש אחר שאריות מזון.

לצד ההדברה המקצועית, המתבצעת על-ידי מדבירים בעלי רישיון והנחשבת לשיטת התערבות אגרסיבית ויעילה ביותר, קיים גם קונספט של הדברה ביתית, המתייחס לכל הדרכים האלטרנטיביות הקיימות לחיסול של המזיקים.

קיימות כיום דרכים רבות להיפטר מנמלים ומקקים המתרוצצים במרחב הביתי בחיפוש אחר שאריות מזון.
לצד ההדברה המקצועית, המתבצעת על-ידי מדבירים בעלי רישיון והנחשבת לשיטת התערבות אגרסיבית ויעילה ביותר, קיים גם קונספט של הדברה ביתית, המתייחס לכל הדרכים האלטרנטיביות הקיימות לחיסול של המזיקים.האם הדברה ביתית היא באמת יעילה? האם היא מאפשרת לחסל נמלים, תיקנים ומזיקים אחרים אחת ולתמיד? המאמר שלהלן יעסוק בשאלות אלה.

מהי הדברה ביתית ובמה היא שונה מטיפולי ההדברה המקצועיים

על אף שההדברה המקצועית נחשבת כיום למצרך מבוקש, דיירים רבים, במיוחד כאלה שאימצו אורח חיים "ירוק", המיטיב יותר עם הסביבה, מעדיפים להימנע מלבצע טיפולי הדברה בבית.
למרות שכיום, קיימות שיטות הדברה רכות יותר, המוכרות בשמן "הדברה ירוקה", והמבוססות על חומרים ממקור צמחי המכילים מינוני רעלים מופחתים, ישנם דיירים הבוחרים להיעזר בשיטות ההדברה הביתיות ה"מסורתיות", שהן עדינות יותר ופחות מזיקות לסביבה ולכדור הארץ.
המושג "הדברה ביתית" מתייחס אל השימוש בתכשירי הריסוס הביתיים, שניתן להשיג בסופרמרקטים וברשתות השיווק, לשיטות מניעה, שנועדו, רובן ככולן, להפוך את הבית לפחות ידידותי עבור מזיקים ולשיטות טבעיות אחרות להיפטר ממזיקים.

כך למשל, שמירה על ניקיון הבית, שטיפת הכלים שנערמים בכיור, איטום פחי הזבל וריקונם מספר פעמים ביום או הימנעות מאכילה בחללים בבית שאינם המטבח- נחשבים כשיטות מניעה, המסייעות בהקטנת כמויות המזיקים המגיעים אל חללי הבית השונים.

איטום חורי היציאה של הנמלים מהקן שלהן, הזרקה של קינמון, פלפל שחור או קפה שחור אל פתחי הקנים או איטום פתחי צנרת המים והחשמל- שהם מוקד משיכה לתיקנים- הם רק כמה דוגמאות להדברה ביתית ב"שיטות סבתא", שאינה כרוכה בשימוש בחומרים כימיים חזקים ורעילים.

האם השיטות החלופיות מאפשרות לשים קץ למזיקים שמסתובבים לנו בבית?

על אף שההדברה הביתית כבודה במקומה מונח, ולמרות שיש בה כדי לצמצם את כמויות המזיקים בשטח הבית, היא לא יכולה, ולעולם לא תוכל, להתחרות בהדברה המתבצעת על-ידי מדבירים מקצועיים העוסקים בתחום ההדברה, מאחר שההדברה המקצועית מבוססת על חומרים חזקים יותר, ועל כן היא מהירה יותר ומאפשרת להשיג תוצאות טובות יותר.

על אף שהם מיוצרים מחומרים כימיים, תכשירי הריסוס הביתיים הקוטלים את המזיקים, הם נקודתיים, והשימוש בהם נעשה על פני שטח יחסית קטן בבית.

לכן, הם אפקטיביים בלוחמה נגד כמות קטנה של מזיקים, אך ייאבדו מיעילותם כאשר מדובר בנוכחות עיקשת ואינטנסיבית של נמלים באו ג´וקים רחבי הבית כולו.בדומה לכך, שיטות המניעה והשיטות הטבעיות להרחקת מזיקים יכולות לסייע בהקטנת מימדי הנזק שעלולים החרקים ליצור בבית, אך אין בהן כדי להפוך את הבית לנקי לחלוטין ממזיקים לפרקי זמן ארוכים.

על היתרון של ההדברה המקצועית לעומת שיטות ההדברה הביתיות העדינות

ההדברה המקצועית, לעומת זאת, נחשבת לשיטה "תקיפה" יותר, היות שהיא נעשית ברחבי הבית כולו, בפרט באזורים המועדים לפורענות, ומכיוון שבמסגרתה נעשה שימוש בחומרים חזקים ועמידים יותר.
הדברה מקצועית, הנעשית על-ידי מדביר מומחה, מאפשרת לדיירים ליהנות מבית נטול מזיקים לתקופות הנעות בין כמה חודשים לשנה ואף יותר מכך, בהתאם לשיטת ההדברה הנבחרת.

מעבר לכך, יש לזכור, כי המדביר המקצועי עובר הכשרה של כמה חודשים כדי להיות מורשה לעסוק בתחומו, הכשרה במסגרתה הוא רוכש ידע מקצועי, לא רק על אודות חומרי ההדברה השונים, אלא גם על המזיקים עצמם.

כך שלמעשה, מדבירים מקצועיים מצטיינים באיתור החרק המטריד את מנוחת הדיירים, ומכירים את כל התכונות והמאפיינים שלו, כולל מציאת מקומות המסתור, המחילות או הקינים בהם הוא חי.

ידע זה מאפשר למדביר מקצועי לבצע עבודה מדוייקת מאוד, עם כמה שפחות "פספוסים" ותוך חתירה לתוצאות רצויות וארוכות טווח.