רישיון מדביר 1016 - מאז שנת 1990
רישיון מדביר 1016 - מאז שנת 1990

נמלים

קיימים בעולם יותר מ- 12000 מינים. הן נפוצות בעולם כולו פרט לאנטארקטיקה

נמלים ( Formocidae ) – מערכת פרוקי רגליים – סדרת דבוראים

תפוצה

קיימים בעולם יותר מ- 12000 מינים. הן נפוצות בעולם כולו פרט לאנטארקטיקה.

התפתחות

לנמלה גלגול שלם : ביצה, ( מביצה מופרת מתפתחת נקבה, מביצה בלתי מופרת מתפתח זכר ) זחל, הזחל משיל את עורו מספר פעמים עד התגלמותו ). גולם ובוגר.

אורכה של נמלה בוגרת הוא בין 0.75 – 52 מ"מ. גודלם משתנה בהתאם לתפקידם.

גופה של הנמלה מתחלק לשלושה. ראש, חזה ובטן. בראש שני מחושים המשמשים להרחה ולמישוש ( את דרכן הן מוצאות בהרחת פורמונים) המישוש משמש להכרת הסביבה כמו כן, בראש שתי צבתות המשמשות לתפיסה, אכילה ולחימה. בקדמת החזה שתי רגליים ובסופו, ארבעה. בקצה הבטן, עוקץ.

תוחלת החיים של נמלה (נקבה) בוגרת הוא בין שנה ושלוש שנים. אורך חייה של המלכה עד 30 שנה. אורך חייו של זכר הוא מספר שבועות בלבד

קינון

קיימות מספר צורות של קינון כמו חפירת מחילות באדמה אצל נמלת- הקציר השחורה, או ע"י תלוליות-אדמה אצל הבנאית הישראלית.

התרבות

בקן ישנן ארבע קבוצות והן: הפועלות, הזכרים, החיילים והמלכה כאשר לכל קבוצה תפקיד מוגדר. המלכה היא היחידה שיכולה להתרבות ולהטיל ביצים ( וזה כל תפקידה ). הזכרים חיים רק כדי להפרות את המלכה וחיים תקופה קצרה לאחר ההזדווגות. במידה ומתפתחות מספר מלכות, החדשות יוצאות עם מספר פועלות להקים קן חדש. תפקיד הפועלות הוא לנקות את הקן, לטפל בביצים, ב"תינוקות" ובמלכה. תפקיד החיילים לשמור על הקן מאויבים ושודדים.

תקשורת

התקשורת בין הנמלים הוא בעזרת פורומונים שהם מולקולות ריח שבהם הנמלים "משוחחות" זו עם זו בעזרת המחושים. הפורומון מיועד להנחות את הפועלות לכוון מזון ואת החיילים אל אויב הבא להרוס ולשדוד את הקן.

קראו עוד על: סוגי נמלים | הדברת נמלים